sandra vic
  • forside
  • Prosjekter
    • Kroppen min
  • portrett
  • Om meg

Hvorfor jenter må rope

27/10/2015

8 Comments

 
Det er noen armer som må bane seg vei og noen ben som må gå ekstra langt for å komme seg fram. Det er noen tanker som aldri blir ord. Det er noen ord som må bli sagt ekstra mange ganger for å bli tatt seriøst. Det er noen stemmer som må rope ekstra høyt for å bli hørt. Det er nettopp derfor vi må rope. Vi må rope høyt.
Klikk på bildene for å finne ut mer.
Jenter må rope fordi det forventes at vi ikke skal gjøre det. Gjennom historien har den ideale kvinnefiguren blitt beskrevet som en flittig, adlydende, stille og rolig skikkelse som trenger en mann til å passe på seg. Den dag i dag blir vi fortsatt oppfostret til å bli noe tilnærmet denne idealkvinnen, på samme måte som gutter blir oppfostret til å bli tøffe og sterke. Lekebutikker har delt inn hva som er jenteleker og hva som er gutteleker. Det er unødvendig å gi eksempler for hva som er tildelt de forskjellige kjønnene, for alle som leser dette vet hvilket kjønn som vanligvis får tildelt leketraktor.

Jenter må rope fordi vi blir sett på som irriterende masete om vi gjør det. Dessverre er det sånn at kvinnelige samfunnsdebattanter oftere får kommentarer om hvordan de høres ut og hvordan de fremstiller seg selv enn menn gjør. Ofte er det menn som kommer med slike kommentarer, men det hender også at det er andre kvinner. Kvinner irriterer seg over andre kvinner som ikke oppfører seg som kvinner 'burde'. Jenter må rope ekstra høyt fordi andre jenter ikke vet hvorfor de skal gjøre det. Vi roper ikke bare for at menn skal høre, vi roper også for at kvinner skal høre. La dem irritere seg grønne over hvor høye og skjærende stemmene våre er.

Jenter må rope fordi mange tror vi lever i et likestilt samfunn selv om det ikke er sant. Norge er ikke et likestilt land. Selv om vi er i verdenstoppen har vi fortsatt en lang vei å gå. Til og med kvinner fra utviklingsland ser at likestillingen ikke er et faktum i 'verdens beste land'. Dette synes jeg er flaut. Jeg har skrevet et innlegg om dette tidligere.

Jenter må rope fordi kun 22% av dagens statsledere er kvinner, selv om det er det er dobbelt så mange som for tjue år siden. Visste du at det er flere menn i det britiske parlamentet i dag enn det har vært kvinner noen sinne? Tenk at det blir historisk om USA får en kvinnelig president. Gro Harlem Bruntland og Erna Solberg er de eneste kvinnene som har vært statsminister i Norge. 

Jenter må rope fordi vi lever i en så absurd verden at Malalai Joya har grunnlag for å skrive en bok om å være "an Afghan woman who dares to speak out". Det er ikke bare er i Afghanistan en kvinne må være modig for å tale sin sak. Vi må skrike så høyt vi kan fordi kvinner rundt om i verden risikerer livene sine for å gjøre noe menn gjør uten konsekvenser. Vi må stå opp; for oss selv og for kvinner over hele verden.

Jenter må rope fordi mesteparten av mord på kvinner blir utført av mennene de står nærmest. Sjekk ut Karen Ingala Smiths hjemmeside med prosjektet "Counting Dead Women".
Klikk på bildene for å finne ut mer.
Picture
 Jenter må rope fordi en fort blir stemplet som mannehater om en kjemper for kvinners rettigheter. Lille Ola er med på fotballaget. Lille Petter vil også bli med på fotballaget. Petter hater ikke Ola av den grunn. Kampen om kvinners rettigheter er ikke en kamp mot menn, det er en kamp for å få kvinner opp på samme nivå som menn.

Jenter må rope fordi vi blir seksualisert før vi blir tatt seriøst. Alt for mange ganger har jeg hørt noen si at noen er "ganske digg til å være feminist". Å vise fram kropp, gjerne med et forførende blikk rettet mot et kamera, er dessverre en mer effektiv måte å få oppmerksomhet på enn å vise noe annet. Det kvinnelige fotballandslaget i Frankrike poserte nakne i en photoshoot i 2011 med budskapet "Er det sånn vi må møte opp for at du skal komme og se kampene våre?".

Jenter må rope fordi kvinneidrett får langt mindre oppmerksomhet enn herreidrett.

Jenter må rope fordi mange jenter tror det er deres egen skyld om de blir voldtatt. Det er aldri offerets feil. Ingen burde føle skyldfølelse for at noen utfører et overgrep på en. Og vi skal ikke glemme at menn også kan bli utsatt for voldtekt. Ikke fortell noen hvordan de skal la være å bli voldtatt; fortell dem hvordan de skal la være å voldta.

Jenter må rope fordi kvinner rundt om i verden vier livet sitt for at andre kvinner skal få det bedre. La oss støtte disse kvinnene som de støtter alle oss andre. Det ligger i våre hender å spre deres budskap og arbeid, hver enkelt person har stor påvirkningskraft på grunn av sosiale medier. Teksten på ryggen til hun på bildet til høyre kan oversettes til "Vi er barnebarna til heksene du ikke kunne brenne".

Jenter må rope fordi heksejakt fortsatt er en greie i noen land. Dette er en form for kvinneundertrykking de fleste av oss trodde var utryddet for lengst. Men der trodde vi feil. 

Jenter må rope fordi vi er sterkere enn vi tror. Det er så mange rå kvinner i verden. Vi må slutte å undervurdere oss selv bare fordi samfunnet gjør det. Hvorfor skal ikke jenter kunne klare å oppnå det samme som menn? Stereotypene er en fantasi om en ser vekk fra fasadene. Er du i tvil? Les litt om disse Kurdiske damene som kjemper mot ISIS.

Jenter må rope fordi vi finnes i uendelig mange varianter. Ingen skal fortelle oss at noen varianter er bedre enn andre.

Jenter må rope fordi det er på vei til å bli bedre. Vi må ikke slå oss til ro med at ting går i riktig retning. Det blir bedre nettopp fordi noen roper. Kurven slutter å gå oppover om ikke flere blir med i ropekoret. Det er nå som fremgangen skjer at vi virkelig må stå opp. Ikke tenk at noen andre kjemper i denne kampen for deg, tenk at du kan være med på å kjempe. Du kan være med på å skrive historie.

Jenter må rope fordi vi kan.


Det er mange flere grunner til at jenter må rope. Du er hjertelig velkommen til å komme med innspill.

8 Comments
1.
27/10/2015 07:16:33 pm

Jenter må rope fordi det i mange land er livsfarlig å være nettopp jente!

Reply
anonyym
27/10/2015 07:22:25 pm

Fordi i alle sidene jeg har lest om globalhistorie i dag var ikke en enste kvinne nevnt!

Reply
Ingrid
27/10/2015 09:42:03 pm

Jenter på rope fordi ingen stiller kvinner de samme spørsmålene som de stiller menn. Mens mannlige skuespillere får spørsmål om de gjorde alle de krevende stuntene i filmen sin selv, får kvinnelige skuespillere spørsmål om hva slags truse de har på.

Reply
Runa
19/11/2015 07:27:40 am

ikke bare rope, men å være forberedt på de reaksjonene som kan komme fra folk rundt deg, fra nær familie til presse og politikere, det å stå i det over lengre tid er en prestasjon i seg selv. Hva blir dine personlige konsekvenser av å rope ?

Reply
Sandra Victoria link
19/11/2015 04:08:28 pm

Helt enig! Det er konsekvenser av å rope, men uten konsekvenser blir det heller ingen forandring. Status quo er ikke noe vi foretrekker, derfor kan det være en motivasjon at fremtidens døtre skal slippe å være redde for konsekvenser.

Reply
Tore
2/2/2016 02:33:51 pm

Hallo!
Takk for at du åpnet kommentarfeltet!
Tenkte å kommentere noen av punktene dine:
1) "Norge er ikke et likestilt land". Vil gjerne høre hvilke lover/regler som gir menn en unormal fordel over kvinner. Jeg vil heller si at det er motsatt. Kvinner får ofte en stor fordel kun pga kjønn. De får ekstra studiepoeng, ekstra stipend til å ta ulike utdanninger, de jobber svært sjelden i farlige yrker, forbudt for leger å operere underlivet til kvinner basert på religion (men helt lov å gjøre det på gutter) osv osv. Venter spent på din forklaring på hvor kvinner har samfunnsregler som jobber mot de.

2) "Jenter må rope fordi kun 22% av dagens statsledere er kvinner" Hvem er det som velger statslederene i et samfunn? Det er folket. Kvinner må tydeligvis ikke ønske kvinner som statsledere. Eller kanskje de faktisk stemmer på den PERSONEN som de mener vil gjøre en best jobb. Kjønn har ingenting med det å gjøre.

3) Kvinner i mange u-land har en ekte kamp de må kjempe. De har det grusomt og opplever urettferdighet kun pga kjønn. Dette gjelder derimot ikke land som Norge, Sverige, England, USA osv.

4) "Jenter må rope fordi mesteparten av mord på kvinner blir utført av mennene de står nærmest" Kvinner blir drept. Det stemmer. Jeg ser ikke poenget her. Av menn og kvinner: hvem tror du blir mest drept i verden? 80% (eller mer) av de som blir drept er menn! Kvinner er ikke så voldelige som menn av biologiske årsaker.

5) "Jenter må rope fordi kvinneidrett får langt mindre oppmerksomhet enn herreidrett." Når du ser på idrett; ser du helst på 4. divisjon eller ser du på de aller beste? Du vil selvsagt se de aller beste. I idrett er de raskeste, sterkeste, største osv menn. Det er ikke urettferdig, det er biologi. Om kvinner var best så ville de fått mest oppmerksomhet. Ett enkelt eksempel her er kvinnehåndball. Kvinnelandslaget vårt har vært klart best, og derfor fått mye mer oppmerksomhet enn herrelaget. Til nå. Vi liker å se på de som er best. Har ingenting med "kvinnehat" å gjøre.

6) "Hvorfor skal ikke jenter kunne klare å oppnå det samme som menn? " Her kommer nok en gang biologi inn. Menn er (generelt sett) sterkere og raskere. Men pga "likestilling" så har man nå begynt å senke krav for kvinner for å komme inn i yrker som f.eks brannmann/politi osv. Dette er galskap. Om du er i et brennende hus så vil du at de som har bestått den fysiske testen skal være der. Ikke personer som har fått kravene senket. Jeg vil hevde det er nesten som drap.

Ble langt innlegg, og jeg kommenterte bare det jeg så i farten :) Men som sagt: jeg støtter kvinnekamp i de fleste u-land. Men her i Norge er kampen vunnet for lengst. Kvinner blir behandlet likt med menn, eller kvinner får fordeler over menn.

Reply
Sandra Victoria link
2/2/2016 07:59:22 pm

Hei igjen, Tore!

Som jeg nevnte i dette innlegget har jeg skrevet et innlegg om feminisme i Norge, det kan du finne her: http://www.sandravictoria.com/blogg/feminsime-utdatert-sutring

1) Det jeg sikter til her er ikke lover og regler, men samfunnet og hva som skjer i praksis. Se i innlegget jeg lenket til over for statistikker.

2) Jeg er helt enig i at en ikke skal stemme på noen på grunn av deres kjønn. Det er ikke bare prosentandelen kvinnelige ledere som er lav, men også prosentandelen kandidater. Vi har en lang vei å gå for å få kvinner til å stille til valg like ofte som menn gjør. Grunnen til at den statistikken er så skjev nå, tror jeg, er fordi dagens kvinner ikke har så mange kvinnelige forbilder når det gjelder politikk. Så klart er det noen, men ikke på langt nær så mange som menn. Ja, Norge er tilnærmet likestilt når det gjelder lover og regler, men i praksis har vi fortsatt et stykke å gå.

3) Kvinner i u-land har en lenger kamp å kjempe enn kvinner i de landene du nevner. Men å si at kvinnekampen i disse landene ikke er en ekte kamp er jeg uenig i. Konservative tanker om hvordan kvinner er mindre egnet til diverse stillinger eksisterer fortsatt i samfunnet vårt og det må vi gjøre noe med. Jeg skal ikke en gang starte på objektifiseringen, for da kommer denne kommentaren til å bli flere meter lang.

4) Her refererte jeg til en hjemmeside som du burde ta en titt på. Jeg synes det er feigt å skylde på biologiske årsaker når det gjelder mord. Jeg har trua på at mye av det som sies å være "biologiske årsaker" egentlig skyldes påvirkning fra samfunnet. Ærlig talt, vi lever ikke i steinalderen lenger. En mann som er oppvokst med en klar beskjed om at vold er feil vil mest sannsynlig ikke bli en morder. Jeg prøver ikke å få det til å se ut som det er mest kvinner som blir drept, men heller at folk skal besøke denne hjemmesiden og tenke over hvorfor noen menn tyr til vold mot kvinner de har nære forhold til. Karen Ingala Smith, som jeg var på foredrag med i London i 2015, vil sette lys på hvor giftig det kan være å stemple menn som voldsomme. Les her også: https://kareningalasmith.com/what-about-the-men-special-mens-section/

5) Det har kanskje ikke noe med kvinnehat å gjøre for deg, for det virker som om du ikke er en kvinnehater. Men det har absolutt noe med undervurdering av kvinner å gjøre. Ser du på kvinnekamp i historien er det ikke så lenge siden kvinner var helt utelukket når det gjaldt idrett. Nå som vi har kvinnelige atleter i de aller fleste grener er det en skam at kun 7% av sport på TV er kvinneidrett. http://www.glamourmagazine.co.uk/news/features/2014/12/glamour-campaign-say-no-to-sexism-in-sport

6) Det finnes mange flere typer styrke enn muskelstyrke. Og; med mindre du er verdens sterkeste mann regner jeg med at du klarer å finne en kvinne som er sterkere enn deg. Ja, det skal mer til for at kvinner skal bli skikkelig sterke enn menn, men vi klarer det vi og. At du ikke stoler på at kvinner kan redde liv i et brennende hus blir jeg litt fornærmet av. Cecilia Brækhus hadde klart det helt fint.

Kampen i Norge er ikke vunnet for lengst, for som du har klart å bevise blir kvinner undervurdert og pakket inn i blonder og myke puter. Vi velger ikke bort de risikable yrkene, de risikable yrkene velger bort oss. Mange av fordelene kvinner får i Norge i dag er tiltak for å prøve å få kvinner inn i mannsdominerte områder. NTNU skal nå fjerne jentepoeng i flere fag fordi de har nådd målet sitt om å nå ut til jenter.

Ha en fin kveld videre.

Reply
Tore
2/2/2016 08:43:37 pm

Hallo!
Takk for fine svar. Jeg ser vi er uenig i nytten av kvinnekamp i Norge, men enig i nytten av kvinnekamp i u-land/midtøsten.

Du linker til ett innlegg der du viser et bilde som skal vise at kvinner får mindre lønn. Dette er helt feil. Om man ser på denne statistikken så vil man se at kvinner får akkurat samme lønn for samme arbeid. Dette har blitt vist ørten ganger (f. eks herhttp://www.wsj.com/articles/the-wage-gap-myth-that-wont-die-1443654408) Når man generaliserer så får man forskjeller. Dette er fordi menn og kvinner velger ulike yrker. Mange kvinner ønsker å bli sykepleiere. Dette teller som "høyere utdanning", men tror du de får samme lønn som ingeniører? Selvfølgelig ikke. Og da skriker man plutselig "se her! Kvinner tar høy utdannelse og får lav lønn! Det må være pga kjønn!!". Om man kunne lønne kvinner lavere enn menn så ville ALLE ansatt de! Tenk så mye penger bedriftene ville spart! Men menn og kvinner får HELT lik lønn for samme arbeid. Håper du ser at du har blitt lurt av dette bildet.

Rart at du ikke gav noen eksempel på hvordan Norge ikke er likestillt. Du må jo ha mangen eksempel siden du sa at Norge var langt fra likestilt.

Siden Brundtland 2 regjeringen (1986) har det stort sett vært 46-49% kvinner i regjering. Kvinner har hatt forbilder lenge i norsk politikk. Men kanskje kvinner ikke liker å stemme på andre kvinner.

4) Så jeg antar at du mener at homofili kan "kureres" også? (Siden du mener at mye av det som har med genetikk å gjøre kan forklares via påvirkning fra samfunnet) Menn er sterkere, de har alltid måtte fysisk beskytte sitt område, delta i krig osv. Evolusjonsmessig så vil en jo da også tro at noen menn vil være ekstra aggressive og voldelige. Men jeg skal ikke konkludere med noe. Fakta er fakta: menn blir drept i mye større grad enn kvinner.

5) Man ser på de beste. Kvinneidrett er langt unna herreidrett. Eksempel: Sveriges kvinnelandslag tapte mot 17 år gamle gutter (http://www.vg.no/sport/fotball/kvinnefotball/sveriges-kvinnelandslag-tapte-mot-17-aarige-gutter/a/10074057/) Jeg tror ikke de 17år gamle guttene er sinte fordi de ikke får vist sine kamper på tv.... Tror neppe de er sinte over at de tjener mindre enn fotballjentene også...

6) Jeg stoler på de som klarer den fysiske testen for å bli brannperson. Jeg stoler IKKE på personer som har lavere krav enn andre kun pga sitt kjønn (http://nypost.com/2015/05/03/woman-to-become-ny-firefighter-despite-failing-crucial-fitness-test/) Kvinner må gjerne bli brannpersoner, men da må de også klare akkurat de samme testene som menn. Ellers VIL det gå utover uskyldige personer.

Du skriver at man gir poeng for å få kvinner inn i mannsdominerte områder. Rart at jeg svært sjelden ser at det samme skjer for menn som vil inn i kvinnedominerte områder... Kvinner gjør det bedre på skolen enn menn, og alikevel skal de ha ekstra poeng for å komme inn på samme studier. Høres det rettferdig ut? Kan det tenkes at kvinner ikke velger de yrkene fordi de har mer lyst til andre ting? Du f. eks har valgt journalistikk. Hvorfor ble du ikke ingeniør? Tipper du vil svare "fordi jeg ikke har interesse for det", og ikke "fordi samfunnet er så mannsdominert og forbød meg å bli ingeniør!"
I Norge er vi helt likestillt og vel så det. Kvinner har ofte mange fordeler som menn ikke har. Gratulerer, kampen er over :)

Ha en fin kveld du også :)

Reply



Leave a Reply.

@sandravic
Holst Kunst og Kommunikasjon
Org.nr.: 920 749 135
E-post: post@sandravic.com
© Sandra Victoria S. Holst 2022
​Powered by Weebly
  • forside
  • Prosjekter
    • Kroppen min
  • portrett
  • Om meg